چرا محصولاتمان را به صورت آنلاین بفروشیم؟

Tuesday، ۲ Bahman ۱۳۹۷

وقتی یک نفر محصولی را تولید میکند اولین مساله ای که حتی قبل از تولید آن باید به آن توجه داشته باشد این است که چگونه محصولش را به فروش برساند؟ داشتن مغازه و یا دکان فروش اولین چیزی است که به ذهن هر فردی خطور میکند. یعنی این که شما یک دکانی را در یک جای مناسب میخرید و یا اجاره میکنید و سپس محصولات خود را در آن به نمایش میگذارید تا وقتی یک مشتری از آنجا رد میشود محصولات شما را ببیند و اگر تمایل داشت بخرد. البته ممکن است مشتری های دیگری نیز به دکان شما بیایند. مثلا این که یک مشتری از قبل کسب و کار شما را میشناخته است و حالا از طریقی از وجود دکان شما با خبر شده است به سراغ شما می‌آید. یک مدل دیگر که در کسب و کار های جامعه فعلی ما به دلیل رقابت زیاد بسیار استفاده میشود این است که دیگر شما در مغازه خود منتظر آمدن مشتری نمی‌مانید، بلکه شخصا به طرق مختلف به سراغ پیدا کردن مشتری ها میروید. در ادبیات علمی تر به این کار تبلیغ میگویند. تا اینجا مطالبی که گفتیم بسیار ساده بود.

داشتن دکان یک مدل بسیار کاربردی بوده است. اما پیشرفت تکنولوژی و ورود اینترنت به تمامی مراحل زندگی، مشکلاتی را برای دکان های قدیمی به وجود آورد. ایجاد وبسایت های فروش محصولات باعث شد تا خریداران برخی از نیاز های خود را از این طریق برطرف کنند و از این رو کسب و کار دکان های قدیمی رونق کمتری پیدا کرد. اگر از زاویه دکان داری به مساله اینترنت نگاه کنیم می‌بینیم که آن ها هم یک دکان هستند، فقط دیگر نیاز به جا و مکان ندارند و خیلی راحت تر مدیریت می‌شوند. پس تکنولوژی باعث شد که دکان های جدید یا همان سایت های فروش جای دکان های قبلی را بگیرند. از این رو کسانی که توسعه کسب و کارشان را میخواستند در کنار دکان های قدیمیشان به این دکان های جدید نیز روی‌ آوردند. در این میان کسانی بودند که دکان قدیمی خود را رها کرده و تنها از طریق سایت یا همان دکان های جدید به فروش محصولات خود پرداختند. اما اینجا انتهای این داستان نبود. پیشرفت تکنولوژی و ایجاد و گسترده شدن شبکه های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام فضا را باز هم دستخوش تغییراتی قرارداد. دکان های جدیدتری دراین شبکه های اجتماعی ایجاد شد و افراد محصولاتشان را از این طریق به فروش رساندند. آنهایی که از قافله این تغییرات تکنولوژی عقب ماندند با مشکل فروش مواجه شدند چرا که رقیبانشان در دکان های جدید و جدیدتر و جدیدترتر به فروش مشغول شده و بازار را از آن خود کردند. البته در این دو مساله شهرت و تبلیغات همواره حائز اهمیت بوده اند. در مقاله بعدی در مورد این که آنلاین شید در این مسیر چگونه میتواند به شما و کسب و کارتان کمک کند خواهیم پرداخت.